fredag, juni 06, 2014

Minns du 94?

Jag minns 94 ganska väl.
På något sätt har det året varit ganska viktigt. Tror jag. Självklart väljer man själv vad man vill komma ihåg men en del saker minns jag därifrån.
Jag minns såklart VM 94'..vem kan glömma det? Minns en härlig sommar.
Jag vet att 94 var året då dom började sända Party of Five, eller som det hette här i Sverige- Ensamma Hemma.
Jag älskade den serien. Älskar den fortfarande. Det är en  av de bästa serier jag sett.
Den hade allt..och den blev aldrig konstig eller direkt overklig som många serier har en tendens att bli.
Den handlade om en ganska vanlig, lite trasig, familj och dess verklighet.
Jag gillade det.. Älskade de olika karaktärerna och önskade många gånger att jag själv fått bo där med dom.

Fortfarande har jag en dröm om att en dag i alla fall få se huset i San Francisco där en del utspelade sig.


94 var också året då filmen nedan släpptes.
Kanske såg jag den inte förrän något år senare men jag minns att vi köpte den på VHS.
Jag har kvar den fortfarande.

Och jag minns fortfarande hur jag kände när jag först såg Lena Headey..
Ibland blir det sådär. Kärlek vid första ögonkastet, alltså.
Jag har inte slutat att älska henne. Jag har inte slutat att se filmer med henne.

Tvärt om. Jag ser allt jag kommer över och ser det vare sig det är bra eller inte.
Jag älskar hur fantastisk hon i alla fall är i alla roller hon gör.
Hur hon kan få mig så fängslad, oavsett vad hon spelar för något.
Att hon sedan privat är en väldigt rolig och härlig person gör ju inte saken sämre. Hon är givmild, hjälpsam, godhjärtad och har en fantastisk humor.
Och något som är bättre än att åka till San Fran och titta på ett hus är att få åka till London och träffa Lena. För det är precis vad jag ska göra där.
Efter 20 år kommer jag äntligen att få stå där framför henne. Hos henne. Med henne.
Det känns ganska overkligt när jag tänker på det men så är det. Så blir det.


Se på filmen nedan och känn sen efter ni också.
Kanske förstår ni varför jag blev så fängslad. I annat fall får ni se ganska roliga klipp från en härlig gammal rulle med fint, svenskt, soundtrack som någon snäll människa har fixat ihop..
Varsågoda och glad nationaldag på er!






097

Inga kommentarer: