måndag, februari 22, 2016

Supernatural vs X Files

Ja...jag lär säkert bli lynchad nu när jag ska ge mig ut på såhär djupt vatten... Eller, så struntar ni i vilket, vad vet jag.
För det andra, eller är det tredje, är detta endast mina egna åsikter och tankar. Jag är ingen expert.
Men..jag tänkte jämföra Supernatural och X Files. Nu.


Jag har faktiskt aldrig tittat speciellt mycket på X Files..eller Arkiv X som man sa här..
Tror egentligen inte att jag rent åldersmässigt var för liten men det brukade gå rätt sent på kvällarna och jag har trots allt varit rätt bra på att gå och lägga mig, i alla fall när jag var liten. Yngre.
Hade inget större behov av att se det heller, tyckte nog faktiskt att det var lite läskigt trots allt.

På äldre dar har jag sett en del avsnitt men aldrig fastnat för det. Trots att jag, som ni kanske vet, verkligen tycker om sånt där.
Övernaturligt. Sci-fi. Fantasy..allt sånt. Det gillar jag!
Mannen min är inte riktigt av samma natur..men jag har trots allt fått honom att se alla Harry Potter-filmerna, det får man ändå vara glad för.
Dessutom var det faktiskt Marcus själv som blev mest exalterad över att X Files skulle börja igen.
Vi började titta för några veckor sedan. Jag vet inte vad jag väntade mig, för jag mindes som sagt inte så mycket, men det jag har sett nu har varit bra. Roliga, rent av.

Det jagas monster. Tänker inte dra nån spoiler men vissa saker ser tokigare ut än andra..
Sen är där nog en del jag inte riktigt hänger med på för att jag inte sett alla andra säsonger, det gås igenom en del bakgrundsfakta som jag inte fattar..än. Jag kanske får ta mig i kragen och se om alla gamla avsnitt också.

Men då jag verkligen fastnat för Supernatural de senaste åren var det ändå inte samma sak.

Och ändå, lite likt ibland.
Två figurer som jagar monster. Dock är bara ett par riktiga agenter, även om det dock aldrig stoppat Sam och Dean Winchester från att utge sig för att vara det.
Båda serier har rätt mycket humor, har jag upptäckt. Och många läskiga saker.
Dock får jag erkänna att jag genom SP blivit väldigt härdad... Jag tror att jag har sett det mesta där.
Det finns inte mycket kvar som kan skrämma mig.
Självklart handlar det om mänskliga öden. Varje fall har en historia att berätta. Någon vill bli hjälpt med något, för att dom känner sig hotade. Då kommer agenterna / jägarna och försöker ställa allt till rätta.
Med varierande resultat. Man kan inte rädda alla..

Men en annan sak som talar till Supernaturals fördel..måste faktiskt vara musiken!
Dean är en riktig rockkille som gärna lyssnar på härlig musik när han kör runt från fall till fall.
En del känner jag igen, annat är nytt. Och för något år sedan hittade jag en rätt bra spellista på Spotify.
Lyssna gärna på den här: Deans Playlist eller här:
 
Innan jag gör fler jämförelser ska jag se lite fler avsnitt av X Files så får vi se i vilket läger jag landar.
Det kanske blir helt omvänt. Vem vet..vem vet.

Inga kommentarer: